Μενού Κλείσιμο

4η Κινητικότητα του Ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus+ “From disability to visibility”

Υλοποιήθηκε η 4η Κινητικότητα του Ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus+ “From disability to
visibility and excluded pupils due to any cause to active involvement and real inclusion
concerning disability as different way of possibility” στις 23/04 -26/04 2024 στο Σχολείο
Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης “ Scoala Gimnaziala Nr1, Com. Salatrucel στο Νομό Valcea στη
Ρουμανία.
Οι εταίροι- φίλοι μας , μάς επιφύλαξαν μία θερμή υποδοχή πιστοί στα έθιμα της περιοχής τους και
στη συνέχεια αφού περιηγηθήκαμε στις εγκαταστάσεις του σχολείου υποδοχής, ήρθαμε σε επαφή
με μαθητές των τριών βαθμίδων προσχολικής, πρωτοβάθμιας & δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Ακολούθησε καλλιτεχνικό εργαστήρι με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκομένων στο πρόγραμμα. Στην ομαδοσυνεργατική δράση συμμετείχαν οι μαθητές με ειδικές ανάγκες από το Ειδικό Σχολείο Sveti Sava Sabac, Σερβίας, της συντονίστριας χώρας, καθώς επίσης και αντιπροσωπείες των εκπαιδευτικών από το 1ο Γυμνάσιο Διδυμοτείχου, Ελλάδα και το Ειδικό Σχολείο Scoala Gimnaziala Speciala “Constantin Paunescu”- Tecuci, Ρουμανία. Η δραστηριότητα περιελάμβανε ελεύθερη απόδοση σχεδίων και χρωμάτων με Πασχαλινό θέμα αποσκοπώντας στην άρση των περιορισμών που επιβάλλει η αναπηρία και στην ελεύθερη, δημιουργική έκφραση μέσω της Τέχνης. Οι μικροί μαθητές κατάφεραν να υπερβούν τους περιορισμούς με την υποστήριξη των συνοδών και όλων των εμπλεκομένων στη δράση και να βιώσουν τη δράση ως μία νέα δυνατότητα.

Κατόπιν ακολούθησε εισήγηση- συζήτηση για τις πρακτικές της συμπερίληψης που εφαρμόζονται στη συγκεκριμένη σχολική μονάδα και στην ευρύτερη περιοχή , στην οποία έλαβαν μέρος Ψυχοθεραπευτές, Λογοθεραπευτές, Σύμβουλοι Εκπαίδευσης, εκπρόσωποι του CJRAE (Επαρχιακό Κέντρο Εκπαιδευτικών Πόρων και Βοήθειας), εκπρόσωποι των Συλλόγων “Association 3C Autism Max’’ & “ Association Not Different”, εθελοντές γονείς ατόμων με αναπηρία και γονείς μαθητών με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος. Οι εισηγητές ανέπτυξαν τις απόψεις τους
αναφορικά με το θέμα της αναπηρίας και των μαθησιακών δυσκολιών στην εκπαίδευση, παρουσίασαν την ισχύουσα νομοθεσία και υπογράμμισαν τις πρακτικές δυσκολίες ενσωμάτωσης των ατόμων με “διαφορετικές ικανότητες” σε Κλασικά μη Ειδικά Σχολεία. Το κλίμα φορτίστηκε συναισθηματικά όχι μόνο από τις μαρτυρίες των γονέων με παιδιά στο φάσμα του αυτισμού αλλά και από την παρουσία μαθητών με αναπηρία – αποφοίτων της συγκεκριμένης σχολικής μονάδας, οι οποίοι μετείχαν ενεργά στη συζήτηση , αναφέρθηκαν στην εμπειρία της διαφορετικότητάς τους μέσα στο χώρο της εκπαίδευσης και υπογράμμισαν τον καταλυτικό ρόλο που έπαιξε η παρουσία φωτισμένων και ευαισθητοποιημένων δασκάλων , την ψυχολογική υποστήριξη , την καθοδήγηση
που τους παρείχαν και την εκπαίδευση που έλαβαν σε γνωστικό επίπεδο , ώστε να ενσωματωθούν και να εξελιχθούν στην ενήλικη ζωή τους.

Το απόγευμα της ίδιας μέρας περιελάμβανε περιήγηση σε τρεις ιστορικές μονές χτισμένες στην κοιλάδα του ποταμού Ολτ. Επισκεφτήκαμε τη γυναικεία Μονή “Turnu”, το Μοναστήρι “ Cozia” που ιδρύθηκε το 1388 από τον Μίρτσεβ Α’ της Βλαχίας τον Πρεσβύτερο και αποτελεί ορόσημο καθώς θεωρείται από τα πιο πολύτιμα μνημεία της εθνικής, μεσαιωνικής τέχνης και αρχιτεκτονικής με στοιχεία της “Brancovenesc Art”, γνωστή επίσης ως Βλαχική ή Ρουμανική Αναγέννηση και τη γυναικεία Μονή “Ostrov”, 16ου αι., η οποία είναι αφιερωμένη στη Γέννηση της Θεοτόκου.

Η δεύτερη ημέρα των εργασιών συνέπεσε με το πρόγραμμα “ Green Week” (Πράσινη Εβδομάδα), σύμφωνα με το οποίο πραγματοποιούνται εκπαιδευτικές δραστηριότητες που συμβάλλουν στην ανάπτυξη δεξιοτήτων στους μαθητές και στη διαμόρφωση υπεύθυνων συμπεριφορών σε σχέση με το περιβάλλον. Σύμφωνα πάντα με το πρόγραμμα,επισκεφτήκαμε το αλατωρυχείο “ Ocnele Mari Salt Mine”, ένα μνημείο της φύσης, το οποίο λειτουργεί όχι μόνο ως τουριστικό αξιοθέατο αλλά εξυπηρετεί εκπαιδευτικούς σκοπούς καθώς είναι διαμορφωμένο ως πάρκο με παιδική χαρά, αθλητικά γήπεδα και πίστα πατινάζ. Επίσης, λειτουργεί ως πολυχώρος καλλιτεχνικών δραστηριοτήτων και διαθέτει ακόμη και εκκλησία. Για μία ακόμη φορά μικροί και ενήλικες επισκέπτες που μετείχαν στο πρόγραμμα απόλαυσαν την επίσκεψή τους με δημιουργικό και ψυχαγωγικό τρόπο.

Έπειτα από ένα σύντομο διάλειμμα, ακολούθησε επίσκεψη στην έδρα των συλλόγων “Association 3C Autism Max’’ & “ Association Not Different”. Ο Κλινικός Ψυχολόγος ,Ψυχοθεραπευτής & συγγραφέας Liviu Predescu και οι συνεργάτες του μαζί με άλλα μέλη των συλλόγων ,κυρίως γονείς ατόμων στο Φάσμα του Αυτισμού, δημιουργούν ευκαιρίες στα άτομα με αυτισμό για δημιουργική απασχόληση και ένταξη, καθώς εφαρμόζουν τη θεραπεία “3C Therapy: Contientizare, Coordinare, Concentrare” (ευαισθητοποίηση, συντονισμός, συγκέντρωση).Θεμελιωτής της θεραπείας 3C είναι ο Paul Cojocaru και είναι ευρέως διαδεδομένη στα Ειδικά Σχολεία της Ρουμανίας. Η συγκεκριμένη θεραπεία αποσκοπεί στη βελτίωση της συμπεριφοράς,στην ανάπτυξη της αυτονομίας και λειτουργικότητας των ατόμων με αυτισμό προκειμένου να ενταχθούν στο κοινωνικό σύνολο. Κατά τη διάρκεια της επίσκεψής μας ,έγινε
επίδειξη μέρους της θεραπείας και εφαρμογή στους μαθητές που συμμετείχαν στο πρόγραμμα. Την τρίτη ημέρα ολοκληρώθηκε το πρόγραμμα με μία σύντομη τελετή απονομής των Βεβαιώσεων παρακολούθησης και σύντομου σχολιασμού των δράσεων που πραγματοποιήθηκαν. Η 4η κινητικότητα χαρακτηρίζεται από την άρτια διοργάνωση δραστηριοτήτων συνυφασμένων με το θέμα της συμπερίληψης των ατόμων με αναπηρία και την ενεργή συμμετοχή τους σε αυτό και εκπληρώνει το θέμα και το περιεχόμενο του προγράμματος “Από την Αναπηρία στην Ορατότητα” ως μία διαφορετική δυνατότητα επικοινωνίας, υποστήριξης, αποδοχής και ενσωμάτωσης. Ευχαριστούμε θερμά τη Διευθύντρια Anca Utulete,τις κυρίες Iulia Patrascu, Aurora Filigean
και όλο το Σύλλογο Διδασκόντων του “ Scoala Gimnaziala Nr1”, Com. Salatrucel για τη φιλοξενία και τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα.